Wat Herman den Blijker ook wel weet…

herrie-in-de-keuken-e1438755869513Recentelijk zag ik topkok Herman den Blijker in een tv-programma een horeca ondernemer te hulp schieten. Op een mooi idyllisch eiland heeft de ondernemer enkele jaren geleden een restaurant geopend. Na enkele jaren hard ploeteren staat het water hem tot de lippen. Dat ziet ook zijn omgeving en zijn zus heeft hem voor het programma aangemeld om te redden wat er te redden valt. En zo stapt Herman den Blijker zijn zaak binnen om aan de slag te gaan.

Bijna alles gaat dan op de schop: Een andere menukaart, een gerestyled interieur, nieuwe gerechten, meer focus, meer promotie en flitsende nieuwe website. Het adviesteam verandert veel om er weer een bloeiend bedrijf van te maken.

Veel bedrijven die geholpen zijn hebben het echter toch niet gered. Volgens mij is dat ook verklaarbaar. Wat je onder andere ziet is dat:

  • De adviseur wordt te laat ingeschakeld.
  • Er wordt vooral gewerkt aan rationele aspecten (structuur) en niet aan de emotionele zaken (cultuur)
  • De hulp wordt door derden ingeschakeld; de ondernemer zelf zit nog in de ontkenningsfase en biedt emotionele weerstand
  • Patronen en systemen worden doorbroken, maar de veranderingen worden onvoldoende geïmplementeerd

“Veranderingen zijn soms net hergeboortes. Ze duren minimaal negen maanden”

Wonderdokters bestaan niet. Dat weet u ook! Als de resultaten tegenvallen moet u snel schakelen. Het is een teken van kracht tijdig een adviseur in te schakelen. Samen met hem, met een frisse blik naar de bedrijfsvoering kijken, een nieuwe koers uit zetten en structurele veranderingen doorvoeren. Veranderingen die meer tijd en energie kosten dan een aantal opnamedagen voor een tv-programma. En dat weet Herman den Blijker ongetwijfeld ook!

Bernard Oenema
De Commisseur