Binden en boeien van jouw kapitaal: jouw mensen!

De economie groeit weer. En de economische crisis ligt inmiddels alweer ver achter ons. Daardoor komt ook de schaarste aan goed personeel weer naar voren. Het aantal vacatures stijgt dit jaar richting het niveau van 2006 tot 2008; de topjaren van voor de financiële crisis. In de arbeidsmarktprognose voor 2017 van uitkeringsinstantie UWV staat dat er dit jaar naar verwachting 965.000 vacatures bijkomen. In de jaren voor de crisis kwam dat aantal net boven de miljoen uit.

Tijdens contacten met mijn klanten hoor ik veel over de problemen om vacatures in te kunnen vullen met goede mensen. Ondanks dat er nog veel werklozen zijn, is het erg moeilijk om goede mensen te vinden. Hoe ga je met deze veranderende arbeidsmarkt om?

Talent aan je binden

Als de arbeidsmarkt onder druk staat, zullen je beste mensen ook regelmatig worden benaderd door je concurrent. Voor hen snijdt het mes immers aan twee kanten. Ze halen een goede medewerker binnen en de positie van hun concurrent in de markt verzwakt. Het is daarom belangrijk om talentvolle en gemotiveerde medewerkers aan je bedrijf te binden. Zij zorgen er immers voor dat je bedrijf een succes wordt. En het kost minder!

Houd daarom rekening met de wensen van jouw personeel. Hierdoor verklein je de kans dat talenten weglopen uit je commerciële team. Het gaat hierbij niet alleen over de financiële beloningen, maar ook over waardering, persoonlijke ontwikkeling en een goede balans tussen werk en privé.

Een onderscheidend DNA

Als het economisch beter gaat, zullen er ook bij jouw bedrijf vacatures ontstaan. Dit kan komen omdat er toch mensen vertrekken of omdat je bedrijf verder groeit. Hoe zorg je er in dat geval voor dat je aantrekkelijk bent voor nieuwe medewerkers?

Een onderscheidend commercieel DNA helpt je daarbij. Het zorgt ervoor dat je aantrekkelijk bent voor klanten, maar ook dat je gemakkelijker nieuw personeel kunt aantrekken. Je medewerkers kunnen trots zijn op het bedrijf waar ze werken en de producten die je produceert. Trotse medewerkers vinden hun organisatie oprecht leuk en maken veel reclame voor hun werkgever. Ze zijn bereid om zich extra in te zetten om bij te dragen aan het succes van de organisatie. Een trotse medewerker kost een organisatie niets extra, maar levert wel heel veel positiviteit op – zowel op de werkvloer als daarbuiten.

Hoe onderscheidend is jouw DNA? Met mijn DNA-toets krijg je binnen een dag antwoord.