Challenger sales: verkoopprofielenChallenger Sales

De economisch moeilijkere tijden hebben veel gevolgen voor de verkoop: de klantvraag verdwijnt of klanten verdwijnen zelfs helemaal en klanten die blijven, snijden in de kosten. Door de informatiemaatschappij hebben inkopers toegang tot een grote hoeveelheid informatie, waardoor ze grotendeels op voorhand al bepalen wat er wordt aangekocht en met welke specificaties. Uit onderzoek onder 1400 bedrijven blijkt zelfs dat 57% van het aankoopproces reeds voorbij is, voordat er contact wordt gezocht met potentiële leveranciers.

Deze nieuwe situatie vraagt om commerciële mensen die voortdurend unieke en waardevolle inzichten bieden in de markt, klanten helpen in het beoordelen van alternatieven en klanten nieuwe ideeën en visies leren. Dit vraagt om Challenger Sales!

De term challenger salesChallenger Sales komt uit een uitgebreid onderzoek van het CEB Sales Executive Council, onder 6.000 Sales professionals wereldwijd. Uit dit onderzoek komen er vijf types salesprofessionals naar voren. De Challenger blijkt het meest succesvol te zijn in de performance.

Verkopen is de laatste jaren een gespecialiseerd vak geworden. Er blijkt niet alleen maar talent voor nodig te zijn, maar er moeten ook cruciale vaardigheden worden ontwikkeld. Hoe kunt u dit toepassen om de resultaten van uw team te laten groeien? En hoe kunt u dit vanuit HR perspectief gebruiken, bijvoorbeeld in de werving en selectie van Sales- en Accountmanagers?

Maak vandaag nog een afspraak met mij en ik help u graag verder.