De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Ook in de verkoop!

Het nieuwe jaar is weer van start. Volgens het Economisch Bureau van ING heeft liefst 83% van de Nederlanders het voornemen dit jaar het leven te beteren. Maar hoe lukt dat?

366Uit onderzoeken blijkt dat slechts 8% min of meer succesvol is om hun goede voornemens door het jaar heen uit te voeren. De meesten geven het al op na de eerste twee fanatieke weken en is men al ruim voor het einde van het jaar weer terug bij af. Of erger: men loopt nog verder achter dan toen het goede voornemen in eerste instantie werd bedacht.

Slechte gewoontes zijn trouwe metgezellen.

Veel gemaakte afspraken in de functionerings- of beoordelingsgesprekken blijken soms ook goede voornemens te zijn. De overtuiging dat het anders moet is er wel. De wil ook wel, maar de dagelijkse praktijk is hardnekkiger. Verkopers, accountmanagers, ondernemers zijn van nature positief ingestelde mensen. Ze zien kansen en weten deze te vertalen naar actie en succes. En dikwijls hebben ze een sterk geloof in eigen kunnen. Misschien zijn dit niet de optimale ingrediënten om goede voornemens tot een goed einde te brengen.

Hoe voorkom je dat je na een paar dagen, paar weken of paar maanden weer vervalt in je oude patronen?

  • Blijf realistisch
  • Beperk je aantal goede voornemens
  • Schrijf je goede voornemens op
  • Deel je goede voornemens met anderen
  • Heb geduld en accepteer dat het niet altijd even makkelijk is
  • Sta weer op als je valt
  • Beloon jezelf
  • Zoek een coach.