7 tips om grip op je markt te houden

De tijden veranderen. Zo ook het inkoopgedrag van je klanten. Vandaag de dag oriënteren jouw klanten zich online. Ze vergelijken je organisatie, producten en diensten zonder dat jij zelf of dat je vertegenwoordigers of salesmanagers in beeld zijn.

Succesvolle organisaties en salesmanagers hebben grip op de markt waarin ze opereren. Ze weten hoe ze zichzelf willen positioneren en bouwen op basis daarvan relaties met (potentiële) klanten op.

Hoe houd je in een digitaal tijdperk grip op je markt?

 1. Zorg ervoor dat je zelf zichtbaar bent online

Als je klanten zich online oriënteren is het belangrijk dat je zelf ook online bent. Zorg voor een goede website en wees duidelijk zichtbaar op de sociale media, zoals Facebook en LinkedIn.

2. Zorg voor een goede samenwerking tussen marketing en sales

Al in 2010 bleek uit Amerikaans onderzoek van Miller Heiman en de Northern Illinois University dat in organisaties waar de marketing- en salesafdeling goed samenwerken, meer leads worden gegenereerd en een grotere omzetgroei wordt gerealiseerd. In de praktijk valt er nog veel te verbeteren! Zeker als slechts 27% van de leads daadwerkelijk wordt opgevolgd door de salesafdeling.

3. Meet het online gedrag van klanten

Google Analytics is misschien wel het bekendste meetinstrument voor het meten van het online gedrag van klanten. Maar er zijn nog veel meer instrumenten. Over het algemeen geldt: Meten is weten.

4. Identificeer je bezoekers

Met IP-herkenning en slimme call-to-action buttons op je website weet je wie je website bezoekt. Deze bezoekers zijn meestal nog niet klaar voor sales. Met goede lead nurturing programma’s kun je deze marketing qualified leads omzetten naar sales qualified leads.

5. Kies voor social selling

Social selling is het toepassen van de socialmedia-mix in je verkoopproces, met als doel een impact op je salesresultaten. Social selling zorgt voor een betere leadgeneratie en elimineert uiteindelijk het koud benaderen van prospects. Het opbouwen en onderhouden van zakelijke relaties is makkelijker in een netwerk dat jij en je klant vertrouwen.

6. Kies voor social listening

Met social listening kun je van tevoren uitvinden waar je prospect mee bezig is. Je bekijkt wat je prospect plaatst op netwerken zoals LinkedIn, Twitter en Facebook.

7. Deel waardevolle content

Deel waardevolle content op je website of via de sociale media. Meet en analyseer vervolgens wie deze content leest. Dat geeft inzicht in de interesse van je klanten en prospects.

Wil je meer grip op je markt? Ik maak graag een afspraak met je om te bespreken hoe ik je daarbij kan helpen.