Neem jij elke dag bewust een risico?

Een mooie zomerdag. Twee hijskranen gaan een nieuwe brug in Alphen aan de Rijn pla
foto ongeval kraanatsen. En dan gaat het plotseling helemaal mis. De kranen staan op een ponton en een van de kranen komt aan het schuiven. Met veel donder en geraas vallen brugdek en kranen op de huizen langs de kant van het kanaal. Gelukkig zijn er geen menselijke slachtoffers. Wel is er veel schade.

De hele situatie roept veel vragen bij mij op. Hoe heeft het kraanbedrijf deze klus binnengehaald? Is dat via een aanbesteding gegaan, of is er een vertegenwoordiger/accountmanager geweest die deze opdracht binnen gehaald heeft? Had het kraanbedrijf veel ervaring met dit soort specifieke projecten? Was er genoeg marge om voldoende veiligheidsmaatregelen te nemen? Was het een risico volle klus voor het bedrijf? Was er veel commerciële druk om deze klus binnen te halen? Ik weet het allemaal niet. Het onderzoek zal meer informatie geven over de omstandigheden en een antwoord op de gerezen vragen. We weten dan ook of er voldoende zicht was op de risico’s en of deze risico’s voorkomen hadden kunnen worden met gedegen maatregelen vooraf.

Ondernemen is elke dag bewust een risico nemen. Ondernemende verkopers doen dat ook. Niet in de kwaliteit van de geleverde producten of diensten. Wel in de klantrelatie.

“Als ik de mensen gevraagd had wat ze wilden hebben, hadden ze geantwoord: snellere paarden.” Henry Ford

Ondernemende verkopers hebben een visie, dragen deze uit en vullen de behoefte van de klant niet in, maar verkopen wat de klant nodig heeft. Ze dagen de klant uit en daarmee nemen ze een risico.

Ondernemende verkopers willen ook leren. Ze willen elke dag beter worden om goed te blijven. Leren is loslaten. En loslaten brengt ook risico’s met zich mee. Is het nieuwe altijd beter dan het oude?

De challenger sales methodiek is een nieuwe manier van verkopen. Uit onderzoek is vast komen te staan dat challengers beter verkoopresultaten hebben dan ander type verkopers. Sommige verkopers gebruiken van nature deze technieken, anderen kunnen het leren en daarmee succesvoller zijn. Dan moeten ze wel het risico durven te nemen, om oude verkoopgewoontes te doorbreken. Ik kan daarbij helpen.

Zullen we dit samen in een gesprek onderzoeken? Daarmee loopt u beslist geen enkel risico.

Bernard