Blogs

Social selling in de landbouw. Wat kan uw verkoopteam ermee?

/
Social selling: Het gaat erom dat er interactie met het netwerk ontstaat en dat de vertegenwoordiger zich positief onderscheidt. Te veel focus op verkoop gaat niet werken. Waarde toevoegen is het sleutelwoord.
DNA toets

Binden en boeien van jouw kapitaal: jouw mensen!

/
Hoe zorg je er in dat geval voor dat je aantrekkelijk bent voor nieuwe medewerkers? Een onderscheidend commercieel DNA helpt je daarbij. Het zorgt ervoor dat je aantrekkelijk bent voor klanten, maar ook dat je gemakkelijker nieuw personeel kunt aantrekken.
checklist social selling

7 tips om grip op je markt te houden.

/
De tijden veranderen. Zo ook het inkoopgedrag van je klanten. Vandaag de dag oriënteren jouw klanten zich online. Ze vergelijken je organisatie, producten en diensten zonder dat jij zelf of dat je vertegenwoordigers of salesmanagers in beeld zijn. Succesvolle organisaties en salesmanagers hebben grip op de markt waarin ze opereren. Ze weten hoe ze zichzelf willen positioneren en bouwen op basis daarvan relaties met (potentiële) klanten op.
verkiezingen

Als verkopers politici waren…

/
De verkiezingen staan weer voor de deur. Voor de politieke partijen is het op dit moment alle hens aan dek. Er moet weer worden gescoord, want als alles volgens plan verloopt, duurt het hierna weer vier jaar voordat politici een nieuwe kans krijgen om te scoren. Het is interessant om te zien hoe de politieke leiders van de verschillende partijen hun boodschap verkopen. En hoe ze tijdens hun verkiezingscampagne alle registers opentrekken om hun doelen te bereiken. Daar kunnen verkopers nog wat van leren!
succes acquisitie

Als je echt nieuwe klanten wilt, moet je dit doen!

/
Van de Nederlandse ondernemers in het mkb ziet 83 procent het aantrekken van klanten als de grootste uitdaging voor hun bedrijf. 7 tips die je helpen in je acquisitie.

Stop met verbeteren, ga veranderen!

/
Verbeter je alleen onderdelen van je verkoopproces? Verbeter niet, maar verander: neem de vraag van de klant als uitgangspunt.

Samenwerken aan trots

/
Wat betekent trots zijn op je werk? Ben je trots op de deal die je gerealiseerd hebt, of zet je je trots opzij voor een goed eindresultaat van de klant?

Ontdek hier wat verkopers van Jan Terlouw kunnen leren

/
Klanten kopen niet van bedrijven maar van mensen. Emotie is doorslaggevend bij een transactie. Welk gevoel heeft de klant bij u als verkoper? Dit gevoel is voor een groot deel gericht op de mate waarin vertrouwen wordt ervaren. De grote vraag is dan ook: hoe wordt u de verkoper waarin uw klant vertrouwen heeft?

Met STO in je gesprekken voeg je als relatiemanager (meer)waarde toe.

/
Verkoop ligt onder het vergrootglas. Banken stoppen met verkooptargets voor hun adviseurs. Het is allemaal te pushy. Het gaat vandaag de dag om beïnvloeden en om een relatie op te bouwen. Een partner te zijn van de klant: Trusted Advisor.

Hoe voorspelbaar is uw verkoop?

/
Verkoopresultaten zijn echter zeer goed te voorspellen op basis van ervaringen uit het verleden. Als je de cijfers kent, kun je precies uitrekenen wat je inspanningen moeten zijn om je target te bereiken.
verkoopplan
inbound sales

Kunnen we zonder verkopers of salesmanagers?

/
Hoe ziet de toekomst van Sales eruit? Wat betekent inbound sales voor de verkooporganisatie?

Zeven redenen waarom verkooporganisaties niet veranderen.

/
Onvoldoende kritische houding | Zelfoverschatting | Het veranderingsproces is het doel en niet het middel | Onderstroom houdt het oude in stand | Bonussen en variabele beloning | De omzet loopt goed | Top-down benadering
Innovatie in commercie: inbound marketing, partners in verkoop, ultieme klantbeleving

Vijf stappen om je verkooporganisatie toekomstbestendig te maken.

/
Veranderingen in de verkoop. Het is een hot item. Klanten kopen op een andere manier in, zijn beter geïnformeerd, willen meer toegevoegde waarde en beleving en ze zijn mondiger geworden. In mijn blog 'veranderingen-b2b-verkoop' heb ik beschreven waarom de verkooporganisatie moet veranderen. Maar hoe doe je dat? Hoe bouw je die commerciële organisatie? Waar begin je? In deze blog krijg je handvatten en inzichten die je kunnen helpen een toekomstbestendige verkooporganisatie te bouwen.
veranderen in sales is noodzaak

Veranderingen in de B2B verkoop

/
De B2B verkoop staat aan de vooravond van grote veranderingen. De toekomst van Sales wordt gevormd door digitale ontwikkelingen. Marketing automation en sales automation zorgen voor een digitale revolutie in commercie. Verkopers worden overbodig of krijgen een andere rol. Veel verkooporganisaties werken nog steeds met dezelfde principes en technieken die ook werden gebruikt in de vorige eeuw.
Innovatie in commercie: inbound marketing, partners in verkoop, ultieme klantbeleving

Partner in verkoop: Tips voor de salesmanager

/
klanten oriënteren zich beter te via internet waardoor ze beter geïnformeerd zijn over producten, organisatie en het verkoopteam. Hierdoor is het nog belangrijker voor de salesmanager om zich positief te onderscheiden en de klant een ultieme klantbeleving te bieden. Anders wordt het een ordinaire prijsonderhandeling en dat kost nu eenmaal veel geld.

Het beursgesprek nieuwe stijl

/
Beurzen, demonstraties en presentaties; je hebt het ongetwijfeld allemaal al een keer meegemaakt. Je kent de klappen van de zweep en spreekt klanten actief aan binnen en buiten de stand. Je weet dat een beursgesprek een totaal ander gesprek is dan bij de klant ‘aan tafel’ en dat klanten op een beurs ook anders reageren. Het gesprek is minder diepgaand en vertrouwelijk en je wilt in een kort tijdsbestek veel van de bezoeker weten. Kortom je hebt de nodige ervaring om van de beurs een succes te maken. Waarom zou je het anders doen?

Hoe maak je het verschil op de beurs?

/
Persoonlijke communicatie op een vakbeurs kan veel waardevoller zijn dan een e-mail campagne of interactie op sociale media – als je het goed doet. Je hebt meestal maar één kans om een bezoeker te laten weten wat jouw bedrijf doet en hoe het de bezoeker kan helpen om beter te worden.

De ultieme klantbeleving voor, tijdens en na de beurs

/
Op de beursstand wil je, net als de meeste andere exposanten, uniek zijn. Maar hoe moet dat als het product niet uniek is? Zorg voor een unieke klantbeleving. Niet alleen tijdens de beurs, maar ook voor en na de beurs.

Droomt u nog van deze?

/
Kent u deze telefoon nog? Misschien wel één van de beste toestellen die u ooit heeft gehad. Een betrouwbaar product, een lange levensduur van de accu, het deed wat het moest doen: je kon er mee bellen.

De ultieme klantbediening

/
De accountmanager is dood, leve de customer success manager! Als het om de ultieme klantbediening gaat, is goed niet meer goed genoeg. Zelfs beter volstaat niet. Het gaat erom de beste te zijn in het creëren van meerwaarde. De beste match met de klant.

Orderophaler of dealmaker?

/
Hoe kom ik aan nieuwe omzet en nieuwe klanten? Deze vraag houdt u ongetwijfeld bezig. In veel markten is de concurrentie hevig en komen nieuwe klanten niet spontaan binnen. Marketing kan op grond van marktonderzoeken, distributieanalyse, formuleontwikkeling of product development het kader bepalen, maar het succes hangt uiteindelijk af van 'Verkoop' en verkopers. De laatste zijn de mensen aan het front!
Verkoop niet wat de klant wil, maar wat hij nodig heeft

Nooit meer prijsonderhandelingen!

/
Verkopen is klanten helpen inkopen. En dat wordt steeds lastiger. Door Internet zijn klanten goed geïnformeerd. Ze weten al wat ze willen en zijn na het ‘surfen’ helemaal klaar om de prijsonderhandelingen te beginnen.

De Coolblue in jouw sector?

/
Coolblue is steeds vaker genoemd als inspiratiebron voor andere organisaties. Ze zijn een schitterend voorbeeld van een organisatie met dezelfde producten als andere organisaties. Toch maken ze het verschil en groeien significant. Dit jaar halen ze in recordtijd € 500 miljoen omzet in een verzadigde markt

De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens. Ook in de verkoop!

/
Het nieuwe jaar is weer van start. Volgens het Economisch Bureau van ING heeft liefst 83% van de Nederlanders het voornemen dit jaar het leven te beteren. Maar hoe lukt dat? Uit onderzoeken blijkt dat slechts 8% min of meer succesvol is om hun goede voornemens door het jaar heen uit te voeren.

Met wie voer je een beoordelingsgesprek?

/
De afgelopen weken lees ik met enige regelmaat over de zin en onzin van beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken. De overgrote meerderheid van de Human Resourcemanagers lijkt te twijfelen aan het nut van die gesprekken.

Is het mijn klant of onze klant?

/
Adviseurs die hun klanten voor zichzelf houden en niet toestaan dat er contact is met hun collega-adviseur. Laat staan dat ze dat contact zelf initiëren.
verkoper als partner

Van verkoper naar business partner.

/
Harde en opdringerige verkoop ligt (ver) achter ons. De tijd dat een verkoper, koste wat kost en met agressieve technieken zijn producten verkoopt is echt voorbij. Vandaag de dag werkt het ongevraagd aanbieden van een product niet meer. Daarvoor is de klant veel te mondig en veeleisend geworden. Informatie is immers overal en voor iedereen te vinden. Deze informatie is echter wel vaak complex en niet altijd betrouwbaar. De klant wil dus geen verkoper meer, maar een partner die hem helpt bij zijn inkoop. Iemand die hem begrijpt en die mét hem zijn probleem oplost.

Waarom relatiegerichte verkopers niet het meest succesvol zijn.

/
De challenger daagt de klant uit! Hij is als het ware een leermeester voor de klant. Dat bekent dat je visie hebt over de business van je klant en die durft uit te spreken. Ook als je daardoor kritisch moet zijn in het gesprek. De klant wil van je leren, iets nieuws horen. Dan is hij bereidt om die order te plaatsen.