Als verkopers politici waren…

De verkiezingen staan weer voor de deur. Voor de politieke partijen is het op dit moment alle hens aan dek. Er moet weer worden gescoord, want als alles volgens plan verloopt, duurt het hierna weer vier jaar voordat politici een nieuwe kans krijgen om te scoren. Het is interessant om te zien hoe de politieke leiders van de verschillende partijen hun boodschap verkopen. En hoe ze tijdens hun verkiezingscampagne alle registers opentrekken om hun doelen te bereiken. Daar kunnen verkopers nog wat van leren!

Als verkopers politici waren dan:

  • Zijn ze gepassioneerd en gaan ze er vol voor
  • Zouden ze een SMART doel voor ogen hebben
  • Gaan ze planmatig te werk
  • Gebruiken ze social media om met hun klanten verbinding te maken
  • Werken ze aan een duidelijke personal brand
  • Werken ze met een team aan het gestelde doel
  • Hebben ze een visie
  • Kennen ze de feiten
  • Hebben ze een sterke focus
  • Zijn ze zich bewust dat ze zichtbaar moeten zijn
  • Weten ze wat hun unieke DNA is
  • Treden ze buiten hun comfort zone
  • Zoeken ze samenwerking met andere partijen in de markt om samen sterker te staan
  • Zijn ze creatief om onderscheidend te zijn
  • Meten ze voortdurend de resultaten
  • Luisteren ze goed naar de kiezer (klant)
  • Varen ze niet blind op marktonderzoeken
  • Wachten ze niet tot de klant komt, maar gaan ze actief de ‘deuren’ langs
  • Beloven ze meer dan ze waar kunnen maken
  • Voelen ze zich veel beter dan de concullega
  • Worden ze uitstekend getraind
  • Hebben ze een coach

Helaas zijn alle verkopers geen politici. Maar troost je, alle politici zijn ook geen goede verkopers!